Våga prova.

Jag fick rådet att skriva lite om detta från min första och bästa Yoga lärare hittills. Något jag verkligen rekommenderar om ni vill prova Yoga https://omyogaandwellness.com/ Lori fick mig verkligen att fastna för Yoga och dess utmaningar utan att få mig att kännas som skit som vissa lärare gjort sen dess.

Och detta var något jag tänkte skriva om ändå så här kommer ett försök.

Som många vet har jag gjort en viktresa sen 2011 från ca 180-190kg ner till dagens 85 men mitt mål var aldrig att gå ner vikt tro det eller ej. Det var för att slippa daglig migrän vilket jag är glad att säga jag har gjort. Under denna resa har jag märkt att när jag blev friskare och mer tränad så kunde jag göra mer saker som utmanade mig så väl fysiskt som psykiskt. Det har varit påfrestande att våga ta steget men belöningen har varit väl värt det.

Allt från första gången på gymmet till att gå på rock konserter till att ha på mig tights i Yoga. Det var dagar när mina fjärilar hade fjärilar i magen som satt och spydde men vad är det värsta som kan hända egentligen tänkte jag bara då.

Dem senaste åren har entusiasmen att bara göra samma saker dag in och ut falnat lite. In kommer Yoga, Bodypump, vatten ballerina, flygande yoga, Pilates och andra gruppträningar som jag aldrig i mina vildaste dar hade anat jag skulle göra ens för 3 år sen.

I år har jag även gått på min första rock konsert trots att jag inte är en musikälskare. Mer inbokade :). Första vattenballerina passet trots att jag nog kan drunkna i ett handfat.
Åt för första gången på en vegansk restaurang trots att jag älskar kött.

Och vet ni vad, jag gillade det mesta jag provade. Jag har gått på Yoga lektioner där läraren verkar vara mer intresserad av att få lön än lära ut. Jag har fått massage där man undrat om dem varit utbildade men för att VERKLIGEN veta om man gillar något får man ge det en chans.

Jag säger inte att alla måste börja träna utan jag säger gör något nytt.
Börja med meditation. Finns bra gratis appar.
Lär dig någon dans.
Gå på en ny restaurang varje gång du går på restaurang.
Lär dig kasta dart.
Läs (mer) böcker. Andra än du brukar.
Lyssna på annan sorts musik än du brukar.
Gå på konserter eller teater.
Lär dig stickning.
Ta på dig kläderna i en annan ordning på morgonen är tom något man kan göra för att bryta sina vanor och få hjärnan att tänka i andra banor.

Listan över saker att prova är oändligt stor. Tro mig jag försöker beta av nya saker hela tiden. 🙂

Tänk såhär på allt nytt som du provar. Vad är det värsta som kan hända?
Du gillar det inte…  Tänk OM du gillar det.

När du var barn så lärde du dig att cykla genom att ramla mer än 1 gång. Du brände dig mer än en gång på spisen innan du förstod det är en dålig idé.

Man brukar bara ångra sakerna man aldrig gjorde. Man ångrar sällan något man försökt.

Jag själv sitter här ikväll och planerar in vilka nya och skrämmande saker jag ska prova på för varför inte?

Så vad väntar DU på?

Annonser

Allt går framåt

Har inte skrivit mycket på sistone för det har varit mycket av samma.

Varit hos sjukgymnast en del för ont lite här o var och jag ser en trend i övningarna
Ont i ländrygg = träna core
Ont i ena höften = träna core+höft
Ont i ena knät = träna core+ben
Ont i ena axeln = träna core och axel

Nu hjälper övningarna och jag har inte alla problem samtidigt. Problemet har en tendens att flytta på sig 😦

En lite mer udda observation som jag märkte av igår var att jag har börjat gå med magen mycket mer avslappnad än innan. Tidigare var jag tvungen att aktivera magen mer för att kunna gå utan att ha ont i nedre ryggen. Men nu kan jag alltså gå utan att aktivera magen ”själv” så att säga. Core är såklart aktiverad men jag behöver inte aktivt göra det. Jag antar det är en bra sak 🙂

Vad gäller träning och yoga. Vissa övningar går fortfarande inte att göra alls medans andra saker i yoga som var omöjliga innan funkar. En tydlig övning är sidoplankan med benlyft. Benet vägrar röra på sig 😦 Det kommer för 3 veckor sen kunde jag inte ens göra sidoplankan…

Börjat utmana mig

Jag har på sistonde kört stegvis mer och mer intensiva core övningar i min rehab samt stegrat upp yoga passen.

När jag närmar mig gränsen på vad jag klarar av så känns det obehagligt och lite diffusa stram känslor i magen. Pressar jag mig däremot över den gränsen det minsta så känns det som jag svalt 100 rakblad som dansar salsa i magen.

Note to self. When in doubt do less… 😁

Veckans reflektioner

Veckan började skit med en arbetsplats diskussion jag fick eskalera till cheferna efter att inget gjorts på 3 månader. Detta gjorde att jag hamnade på kasst humör. Efter lite gnäll så kommer kollegan som inte gjort utlovade jobbet och gör mer på 1h än han gjort på 3 månader. Oh well.

Sen blev min privata mobiltelefon skum/kaputt. Utöver det så började min dator hemma krascha bara för den tyckte det var roligt. Fixat nu dock hoppas jag.

I övrigt så går träningen bra. Har kunnat kunna rätt hårt i två veckor nu och nu gör inte ens lat pulldown ont längre. Har kört Yin yoga hela veckan och det har gått bra sånär som på att allt (magmusklerna, leder/muskler och huden tom) är stela.

Nästa vecka är det inbokat lite lugn vinyasa klassar och Vatten Zumba. OM allt går vägen är det dags att gå vidare till Vinyasa och sen till slut power yoga förhoppningsvis om att par veckor om allt går bra.

Mindre bättre vecka

Denna veckan har varit bra ur ett fysiskt synpunkt. Vaknar på morgonen med noll obehag och har kunnat göra övningar som jag inte ens kunde innan operationen…

Men samtidigt så irriterar allt mig. Ner till hur mikron hemma plingar 4 ggr när den på jobbet bara är omtänksam och plingar 2. Det kanske är dags att ta ledigt eller något.

Ingen mer raggarsträng :)

Hade en diskussion härom dagen om min operation och det ställdes lite frågor och jag vet inte hur vi kom dit men jag kom på en intressant grej under diskussionen.

Eftersom dem har tagit bort hud i mitten av magen ända från revbenen ner till pubis benet så har min raggarsträng försvunnit. För dem som inte vet vad det är så är det strängen av hår från naveln och neråt.

Oh well slipper raka bort hår på magen i framtiden nu. En lite intressant och rolig fördel efter operationen 🙂

I’m almost back

Har under veckan börjat testa yoga övningar lite sakta men säkert.

Kunde igår med lite förvärmning sitta i lotus på gymmet. Fick lite skumma blickar från folk 😀

Jag är svagare pga inaktivitet så länge men jag är redan på god väg. Styrketräning går framåt. Rehab övningar blir avancerade.

En rolig upptäckt är att min balans är lite off speciellt i utfall. Innan var jag lite mer framtung och behövde använda mer core. Jag är fnittrig över tanken hur upp och ner positioner kommer kännas när jag klarar av dem😁😁😁